Renkame vaikui telefoną: ar tikrai jis turėtų būti prastesnis nei jūsų?

Vaikai išmaniųjų savybes, privalumus ir skirtumus perpranta žaibiškai. Kas kita, kai tenka kalbėti apie vaikų supratimą apie saugumą internete. Interneto erdvė su jos pavojais šiandien panaši į džiungles, knibždančias nuodingų gyvačių, tad telefonas – anaiptol ne nekaltas žaislas. Todėl tėvai neturėtų bėgti nuo atsakomybės ar teisintis laiko stoka, atėjus metui padovanoti ar perduoti vaikui telefoną – ar tai būtų pirmas, ar dešimtas toks daiktas jo gyvenime.

 

Vaikams perka pigesnius

Paulius Arbačiauskas, „Tele2″ įrangos pardavimų vadovas, atkreipia dėmesį, kad šiuolaikinis mobilusis telefonas yra tapęs labai svarbiu bei įvairiafunkciu įrenginiu. Dėl to skirtingi prekiniai ženklai konkuruoja ne tik dėl kokybės, bet ir stengiasi kurti skirtingiems vartotojų poreikiams pritaikytą dizainą.

„Patys brangiausi ir naujausi mobilieji telefonai visada pritraukia daugiau dėmesio viešumoje – jie yra trokštami, tačiau mūsų pardavimų statistika rodo, kad patys perkamiausi vis dėlto yra vidutinio segmento telefonai, kainuojantys apie 200–350 eurų. Pigiausias telefonų segmentas (angliškai „Entry level“, kainuojantis iki 200 Eur) dažniausiai yra skirtas „pirmajam išmaniajam“, t. y. žmogui, kuris keičia telefoną iš mygtukinio į išmanųjį, arba kuris apskritai pirmą kartą pradeda naudotis išmaniuoju telefonu – dažniausia tai ir yra mokyklinio amžiaus vaikai“, – savo įžvalgomis dalijasi P. Arbačiauskas.

Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad dauguma šiuolaikinių telefonų – ypač brangesnių – turi garantuotus saugumo ir operacinės sistemos atnaujinimus bent trejus metus po telefono išleidimo į rinką. Tad žvelgiant vien iš saugumo perspektyvos vertėtų telefoną pasikeisti dažniau, nei jis visiškai sugenda – juk telefone yra daugybė asmeninės informacijos, o kibernetiniai nusikaltimai šiais laikais yra ganėtinai paplitę. Be to, nuolat gerėjant vaizdų dalinimosi platformų galimybėms naudoti aukštesnės raiškos vaizdus, taip pat gerėjant ekranams, tampa pastebimi pigesnių telefonų kamerų vaizdo apdorojimo netobulumai.

 

Privalumas – ta pati operacinė sistema kaip tėvų telefono

Telekomunikacijų įmonės atstovo manymu, ko gero, būtų praktiškiausia vaikui pasiūlyti to paties gamintojo telefoną arba bent naudojantį tą pačią operacinę sistemą kaip ir tėvų, nes tuomet ir patarti bus galima, jei kažko vaikas nesupras, ir patiems bus paprasčiau nustatymus atlikti (pvz. tėvų užrakto, kontrolės), įrenginiai tarpusavyje „draugaus“ daug geriau, nei skirtingų gamintojų telefonai.

Pasak jo, naudojant to paties gamintojo įrenginius bus paprasčiau dalintis ekosistemos daiktais, pavyzdžiui, ausinėmis ar laikrodžiais. O kokį konkrečiai telefoną rinktis vaikui ar paaugliui, priklauso nuo tėvų norų ir galimybių.

Jei kuris iš tėvų įsigijo naują išmanųjį, o anksčiau naudotas vis dar saugus ir funkcionalus, tvarus sprendimas būtų atiduoti naudotis šį aparatą vaikui. Tik derėtų nepamiršti, kad perduodant savo naudotą telefoną vaikui, tiek parduodant, svarbiausia yra pašalinti savo seną informaciją (nuotraukas, vaizdo įrašus, prisijungimus prie įvairių paskyrų ir pan.). Tam geriausiai tinka gamyklinių parametrų atstatymo funkcija. Tuomet kartu su vaiku padėti sukonfigūruoti telefoną iš naujo – sukurti reikiamas paskyras, prijungti telefoną prie savo paskyrų („šeimos funkcijos“). Esą visuomet galima kreiptis ir į bet kurį „Tele2″ saloną, kur konsultantai padės paruošti telefoną naujam vartotojui. Net jei ir baterija neveikia kaip reikėtų ar skilęs ekranas – „Smart Master“ padės.

„Jei tai pirmasis vaiko telefonas, pirmiausia vaiką tiesiog reikėtų supažindinti su šiuolaikinių telefonų funkcijomis ir galimybėmis, paprasčiausiai išmokyti juo naudotis bei saugoti nuo nepalankaus fizinio poveikio. Vis dėlto kur kas svarbiau yra išmokyti vaikus saugaus elgesio internete, aptarti galimus pavojus, susitarti dėl pagrindinių taisyklių. Tėvų atsakomybė labai didelė – reikia užtikrinti vaiko saugumą ir kartu neperžengti ribos tarp visiškos kontrolės bei pasitikėjimo ir asmeninės erdvės“, – tėvams pataria įmonės atstovas.

 

Telefonų atliekos – žaliava naujiems gaminiams

„Visus elektronikos naudotojus paprastai kviečiame tvarumo ir siekti ne tik saugant, bet ir taisant prietaisus. Atsakingo vartojimo skatinimas yra vienas iš svarbių Elektronikos platintojų asociacijos (EPA) veiklos principų. Todėl visada primename taisyklę: jei remontas kainuoja mažiau nei naujas daiktas, taisykite. Tačiau mobilieji telefonai yra ypatingi prietaisai, kai kurios jų dalys yra sumontuotos iš itin mažų detalių, o ir pats daiktas funkcionuoja tik naudojant operacinę sistemą, tai dažnai siejama ir su naujomis technologijomis, tad renkantis taisyti ar pirkti naują reikėtų įvertinti ne tik minėtą formulę“, – pastebi EPA projektų vadovė Laura Jurevičienė.

Ji antrina įmonės atstovui ir taip pat atkreipia dėmesį, kad tvarus vartojimas apima ir pasirinkimą įsigyti patikimesnį, geresnės kokybės daiktą, kuris ilgiau negenda ir jo funkcionalumai ilgiau užtikrina kokybę bei komfortą.

„Vis dėlto, kad ir kokį telefoną duotume naudotis vaikui, visada verta priminti, kad kiekvienas daiktas yra linkęs virsti atliekomis, o tokio virsmo greitis priklauso ir nuo daikto savininko. Tuo tarpu telefonų atliekos yra netgi ne atliekos, o vertinga žaliava naujiems gaminiams“, – primena EPA atstovė.

Pasak jos, kad smulkiosios elektronikos atliekas, įskaitant telefonus, o taip pat panaudotas baterijas ir dujošvytes lemputes galima saugiai išmesti į joms skirtus konteinerius, esančius prekybos centruose, bibliotekose ar kitose įstaigose. Stambiagabaritės elektronikos atliekas EPA išveža nemokamai – tereikia paskambinti telefonu +370 695 55111 arba registruotis asociacijos interneto svetainėje. Kartu su stambiomis atliekomis, namų ūkio atstovui pageidaujant, surinkėjai paims ir smulkiosios elektronikos atliekas.