Rūšiuoti seną elektroniką privers moksleiviai
Jau antrą kartą startavęs projektas „Mąstau. Rūšiuoju. Gyvuoju!“ mokinius vėl kviečia įsitraukti į aplinkosauginę iniciatyvą. Kur kas daugiau nei pernai, apie 30 000 moksleivių rinks pavojingas nebenaudojamas elektronines atliekas ir atiduos jas perdirbti.
Mokytojai ragina tęsti aplinkosauginio švietimo iniciatyvą
Pasibaigus pirmajam projekto „Mąstau. Rūšiuoju. Gyvuoju!“ sezonui buvo surinktos 4 tonos baterijų bei dujošvyčių lempučių ir daugiau nei 2500 vaikų išdalinti kvietimai į mėgstamų krepšininkų varžybas.
Aplinkosauginio projekto tikslais ir patraukliomis skatinamosiomis priemonėmis buvo patenkinti ne tik moksleiviai, azartiškai nusiteikę rinkti atliekas bei susitikti su „Žalgirio“ ir „Lietuvos ryto“ klubų krepšininkais, bet ir mokytojai.
Būtent todėl net pusšimtis pirmajame etape dalyvavusių mokyklų vėl pasiryžo priimti elektronikos ir baterijų atliekų surinkimo iššūkį. „Patirtis rodo, kad vaikų atsakomybės ugdymui ir naujų įpročių formavimui reikia nuoseklaus kelerių metų įdirbio. Ilgalaikis projektas garantuoja didesnę sėkmę nei vienkartinė akcija, kuri pasimiršta taip greitai, kaip ir įvyko, todėl akcijai „Mąstau. Rūšiuoju. Gyvuoju!” reikėjo tęstinumo. Tikimės, kad tai išsivystys į ilgalaikį projektą ar net nuolatinę socialiai atsakingą veiklą, prie kurios prisijungs didžioji dalis Lietuvos mokyklų“, – apie tai, jog teigiamų iniciatyvų nevalia padėti į stalčių, kalba projektą organizuojančios Elektronikos Platintojų Asociacijos vadovas Mantas Varaška.
Antrą kartą projekte dalyvaujančios Karmėlavos B.Buračo gimnazijos mokytoja Laura Kuncevičienė priduria, jog tik į ilgesnį laiką trunkančius socialinius projektus įsitraukia ir visa bendruomenė (mokiniai, mokytojai, socialiniai partneriai, tėvai). „Drįstu teigti, jog „Mąstau. Rūšiuoju. Gyvuoju!“ projekto metu ugdomi atliekų rūšiavimo įgūdžiai tampa įpročiais. Tikėtina, kad šie įpročiai „pasireiškia“ ne tik gimnazijoje, bet ir namuose, būnant gamtoje. Todėl bet kokiai socialinei iniciatyvai linkiu „užaugti“ ir tapti nuolat vykstančiu projektu“, – sako etiką dėstanti mokytoja.
Įsitraukia ir mokinių šeimos, ir aplinkinės įstaigos
Jau antrus metus iš eilės vykdomas projektas įrodė, jog neretai vaikai tampa geriausiais tėvų mokytojais. Siekdami kuo geresnių rezultatų mokiniai, padedami mokytojų, į aplinkosauginę iniciatyvą sugeba įtraukti ir visą mokyklos bendruomenę, net aplink gimnaziją esančias įstaigas. „Siekiant surinkti kaip galima daugiau elektroninių atliekų didėjo gimnazijos bendruomenės sutelktumas, kūrėme glaudesnius ryšius su socialiniais partneriais. Mokiniai ne tik dalyvavo projekte, bet ir turėjo galimybę ugdyti bendrąsias kompetencijas: komunikavimo, pažinimo, socialinę, iniciatyvumo ir kūrybingumo bei asmeninę“, – apie mokinių iniciatyvumą pasakoja Laura Kuncevičienė.
Pirmaisiais metais vykusio „Mąstau. Rūšiuoju. Gyvuoju!” projekto nugalėtoja tapo Panevėžio K.Paltaroko gimnazija. Daugiau kaip puse tonos elektronikos atliekų surinkusios gimnazijos gamtos ir biologijos dalykų mokytoja Neringa Garuckienė pasakojo, kad prie pasiekto moksleivių rezultato prisidėjo jų tėvai, seneliai kaimynai ir net tėvų darbovietės.
Šiemet – didesnis dėmesys smulkios elektronikos surinkimui
Prie antrojo projekto sezono prisijungė net 83 mokyklos iš įvairių Lietuvos regionų. Moksleiviai skatinami atkreipti didesnį dėmesį į kone opiausią elektronikos atliekų surinkimo problemą – smulkiosios senos elektronikos surinkimo trūkumą. Iš visų tvarkomų elektronikos atliekų- būtent smulkioji elektronika (virduliai, fenai, barzdaskutės, žaislai ir kt.) vis dar dažniausiai išmetama į bendrus šiukšlių konteinerius.
Jau spalio pabaigoje paaiškės I-ojo etapo, kurio metu buvo renkama ir smulki, ir stambi elektronikos įranga, rezultatai. II-ojo ir III-iojo etapų metu, kaip ir praėjusiais metais, bus renkamos baterijos bei dujošvytės lemputės. Antrasis etapas vyks lapkričio – gruodžio mėnesiais, o trečiasis – vasario ir kovo mėnesį.
Siekdama šviesti jaunąją kartą, Elektronikos Platintojų Asociacija šiemet rengia dar vieną svarbų įvykį – aplinkosauginę olimpiadą – žinių patikrinimo konkursą septintų- devintų klasių moksleiviams. Pastebėta, jog mokyklų programose ne visada suteikiama pakankamai laiko pasiruošti šia tema, gauti įvairesnių žinių ir įdomesnių faktų. Šia švietėjiška iniciatyva moksleiviams bus suteikta daugiau žinių apie ekologiją, gamtą ir rūšiavimo naudą, kurias vėliau jie galės pasitikrinti spręsdami konkursinius klausimus. Medžiagą aplinkosauginiam žinių konkursui ruošia mokytojai ekspertai kartu su Gamtosauginių mokyklų programa.